lördag 18 oktober 2008

Sup-för-barnen - Ett vinnande koncept!

Har precis ätit lunch lagad i hostalets restaurangkök. Så som många gånger förr har en lång natt resulterat i en lång dag. Vi har fått lite special treatment eftersom vi verkar vara de enda som lagar mat på det här stället. Det finns ett gästkök, men där det förr stått en spis finns nu bara ett gapande hål i inredningen och plomberade gasledningar, vilket har resulterat i att vi fått ta det stora köket i besittning. Jag kan inte säga att någon av oss är särskillt besviken. Sex brännare, härligt stora kokkärl och massvis med kryddor som vi får plocka av.

Veckans skolgång har faktiskt varit riktigt givande. Jag fick som sagt hoppa upp en nivå svårighetsmässigt och det har enbert varit positivt. På fyra dagar tycker jag att jag har fått ganska bra grepp om språket, en ganska lagom grund att bygga på. Helt klart hade det varit bättre om jag fått gå en vecka till, något som var på tal, men då det brittiska paret i gruppen skulle dra vidare hade gruppen blivit för liten. Visserligen hade jag och kanadensaren Stephan kunnat gå ensamma, men då hade de fyra timmarna varje dag plötsligt blivit till två eftersom "varje elev får mer tid med läraren". Bullshit.. Att dessutom priset hade varit detsamma som för fyra timmar avgjorde saken. Övningsboken har jag ju kvar så det får bli självstudier framöver. Eventuellt blir det så att jag tar lite lektioner när vi kommit så långt som till Peru eller Ecuador där det är billigare och lärarna inte snackar engelska. Svårare, ja, men förmodligen mer givande. Jag köpte Greven av Montecristo för någon vecka sedan. En lättläst, kortad version med mycket plats för anteckningar i marginalerna. Även om det kommer ta hundra år så är det nog grymt för ordförrådet.

Har genom skolan träffat mycket nya människor så man börjar skapa sig något av en umgängeskrets vilket är jäkligt kul. Buenos Aires som stad är jättevacker med mycket gamla byggnader och kolonialarkitektur, men annars är vimlet som var som helst. Jag kan inte påstå att städer så stora som den här ger mig särskillt mycket, har man varit i en så har man varit i alla. Det är svårt att få någon riktigt bra överblick, både mentalt och socialt, geografiskt och solidaritetsmässigt ryms det så oändligt mycket. Det ekonomiska spektrat är så brett att man inte riktigt vet var man ska lägga krutet. På ett sätt känns det skönt att vara så anonym som man är och på andra sätt inte. Flyktiga kontakter medför ju att man aldrig kan räkna med något, men å andra sidan är det inte någon som begär något från dig.

Vi kom, i onämnt tillstånd, hem halv sex i morse efter en intensiv barrunda som inleddes med ett "ät-och-drick-så-mycket-du-vill-på-en-timme"-jippo. Inget koncept jag kan rekommendera, men hälften av inträdet gick till tidigare nämnda barnhem där vi känner några av volontärerna, så syftet med supandet var i alla fall nobelt:) Sup-för-barnen är kanske något som vi skall ta med oss till Sverige. Inte så hymlande som man är van vid, men det borde bli en riktig höjdare. En, i dubbel bemärkelse, full finlandsfärja kan nog lätt samla in till åtminstone ett par tusen mål mat.

Dagens aktivitet är fest hemma hos två norskor från skolan. Gissar att hela gänget kommer att vara där så förmodligen blir det riktigt trevligt.

Kramar!

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hmmm, påminner ganska mycket om ett föräldramöte vi hade i Daniels klass i trean. Med på mötet satt två "nya" mammor, vars barn precis börjat i klassen.
Klassläraren Camilla lämnar över ordet till en av klassmammorna som ska berätta om läget i klasskassan, vilket hon också gör...;
"Ja, jag kan bara säga att det ser mycket ljust ut. Vi har nu nästan fått in alla pengar barnen behöver till sin klassresa. På sista föräldrafesten fick vi in 2000:-, bara på spriten!!!"
Behöver jag säga att de "nya" mammorna såg både förskräckta och förväntansfulla ut efter denna lägesrapport?
Kanske var inte ändamålet lika hedervärt som till barn som behöver pengarna "på riktigt", men vi hade nog lika kul som ni!!!
Ser fram emot ihopskrapandet av pengar till Elins klassresa i femman. Det är i stort sett samma föräldragrupp...
;-)
Kram Sara

19 oktober 2008 kl. 02:36  
Anonymous Anonym sa...

Hur fungerar dom där "identiteterna" på blogger? Ibland dyker det upp thomasvoghera som är min Google inlogning. Och det tycker jag inte passar här. Vill nog vara Pappa.

Eller ska jag göra en inloggning AbuSeb? Och Hanne UmMina? /felPappa

19 oktober 2008 kl. 04:13  
Anonymous Anonym sa...

Hej Gubben!
Som vanligt mycket nöjsamt att läsa Dina ord och funderingar (gäller även Sebbes blogg!). Det verkar som om ni får/tar ut det bästa av de tillfällen som bjuds resp. som ni skapar. Det handlar naturligtvis mycket om den egna grundinställningen, positiv - möjlighetsinriktad eller negativ - svårighetsfokuserad. Här har Du/ni en hel del att lära mig så gammal jag nu är!
Igår kom båten upp på land, så nu kan man säga att hösten är här på allvar. jag håller på och målar och samlar mod för att hyra en golvslip och gå lös på gamla barnkammaren och sovrummet. Annars har jag börjat ladda så smått för allhelgonaturen till Öland. Ska jobba lite med ladan, som blivit riktigt bra.
Du har fått brev från golfklubben med anledning av att Du blir senior. Antar att Du inte är intresserad av att köpa en spelrätt (12000 + 3000 om året), frågan är om Du vill satsa på medlemskap framöver (= 25% rabatt på greenfee)). Om Du har tillgång till mail, kan vi ju diskutera vidare där > skriv och berätta om det funkar!
Ha det riktigt bra och var rädda om er, jag ser fram emot nästa kapitel! Pappa

19 oktober 2008 kl. 12:54  
Anonymous Anonym sa...

När jag läser känns hela resan som ett pussel, där bitarna faller på plats. Nya vänner, privat kök, mer spanska, storband. Jag kan se fragment framför mig och känna den ljumma brisen ;)
När du kommer hem sen kan jag hjälpa till att fixa färjan. Har ju roddat en utbildningskryssning för 28 byggarbetare. Att gångra det med hundra skulle inte vara något problem...
Slogan:
Full färja-för barnens mat på tallriken.

Simma lugnt
Kram Malin

24 oktober 2008 kl. 02:29  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida