onsdag 5 november 2008

Passgang i Paraguay

At middag med Pablo och han tjej igar. Riktigt trevliga manniskor, oppna och inte sa paklistrade trevliga. Skon omvaxling efter dagarna hos Gabriela . De pratar dessutom engelska. Skont att for en gang skull kunna visa vem man ar, uttrycka kanslor och bara helt avslappnat prata utan att staka sig.

Klockan ar atta och jag sitter pa Plaza de los Heroes i Asuncion, Paraguay. En kvinna star och mortlar mynta och luften doftar av angorna. Har i Paraguay dricks namligen en annan sort av mate kallad Tereré. Mate dricks vanligtvis hett, men i de har trakterna ar klimatet inte sa inbjudande till att dricka en het dryck, sa darfor gor man den iskallt laskande med en gnutta mynta eller citronmeliss. Dock pa samma teliknande grundört. Den termos som i till exempel Montevideo hindrade vattnet fran att svalna ar har giganstiska for att rymma is som kyler vattnet. De olika dryckerna dricks pa smma satt med bombilla.

Vi tog nattbussen som en utflykt hit for att fa nittio nya dagar till vart turistvisum i Argentina och i viss man ocksa for att i alla fall fa en glimt av Paraguay. Forsta anblicken ger intrycket av ett bra mycket mindre utvecklat land an bade Argentina och Uruguay. Dock sakert en mer sann bild av hur Sydamerika till stor del ser ut. Stora ekonomiska skillnader och en mer utpraglad fattigdom pa ett mer ogenerat satt. Ogenerat och in your face, men jag far kanslan av att det har ar mera arligt. Raderna av smutsiga skoputsare pa stortorget som till skillnad fran sina frander faktiskt kan tjana sitt uppehalle och forsorja sin familj. Man slas av att det stora flackfritt kliniskt vita presidentpalatset med sin prunkande tradgard och den hypermoderna nybyggda kongressbyggnaden faktiskt ligger vagg i vagg (vi snackar tiotalet meter) med de skjul som bildar kakstadsstadsdelarna. I en stad som Buenos Aires hade detta varit otankbart, men hit har tanken pa segregation i form av uppdelande inte natt. Visst finns det rika och fattiga grannskap, men i innerstaden lever alla i princip ovanpa varandra, och da inte bara i form av medelklassen och uteliggarna.


Vi vaxlade in 100 argentinska pesos, cirka 230 svenska kronor, och fick ut 130000 paraguayanska guaranies, sa det har nog varit en ratt saftig inflation fram till idag. Jag har intagit mitt livs, enligt sedelvalorerna, hittills dyraste maltid som gick pa dryga 52000. Gott var det.


Har kopt ett talt! Sa nu blir det till att campa i nationalparken Mburucuya som ar nasta mal pa var fard.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Gubben!
Tack för mycket och intressant läsning återigen! Det måste vara tröttande i sig att ta in och sortera alla intryck, men jag föreställer mig att skrivandet kan vara till hjälp samtidigt som det är till glädje för oss här hemma. Det var ruggigt att läsa om våldet, gott att höra att ni "bara" blev åskådare.
Det ska bli spännande att få veta mer om Paraguay, som jag inte kan minnas att jag lärt mig något alls om under hela livet.
Jag jobbar på med er ombokning, hoppas på besked i morgon från Carmen. Hon hälsade till er båda och var mycket intresserad av hur ni har det.
Hoppas ni får en fin campingupplevelse och ta väl vara på er!
Pappa

10 november 2008 kl. 14:41  
Blogger Erik sa...

Perfa! Campingen slutade till slut lyckligt, men det var på håret:) Jag vet inte om jag kna säga så mycket om Paraguay, vi var bara där i några timmar. Vi såg dock en riktigt häftig fotoutställning om diktaturen i Argentina som etsade sig fast. Läskigt hur de har haft det och häftigt att de har kommit så långt som de faktiskt har efter störtandet.

11 november 2008 kl. 17:04  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida