tisdag 11 november 2008

Till er talmodigt vantande...

... inlagg kommer. Ligger lite efter i dagboken, men de kommer.
*Edit. Har kommit, titta längre ner..

Flikar in med en kort observation.

Sitter pa ett Internetkafe i Porto Alegre pa brasilianska kusten, en stad i de sydligaste regionerna av landet. Till hoger star en pojke i sjuarsaldern och tittar storogt pa mig, cirka tjugo centimeter bort. Mannen till vanster om mig tittar ogenerat pa nakna skolflickor, chattar med en kompis och vantar talmodigt pa att bilderna, filmerna och lajvshowerna skall ladda med den daliga uppkopplingen. Har i landet dar tajts ar hogsta mode, ar det snarare regel an undantag att oppet visa sina kottsliga lustar och i varje tidningsstand lyser rad efter rad med tidningar och piratkopierade DVDer med lattkladda omslag. I dagstidningarna finns dessutom nagot som till synes motsvarar "page 3 girls" men som vid narmre granskning egentligen ar en annonssida for prostituerade.

Ajaj, nu ar det frun och barnen som ar pa skarmen...

Vi pratade lite med Pablo och hans flickvan om hur kulturen var, och det var snarare sa att de var mer shockade av var forklaring av vart samhalle, an vad vi har varit sahar langt av det vi sett. Man kan bara lugnt konstatera att skillnaden inte bara bestar i ekonomi, som jag varit inne pa, utan att den allmana toleransnivan fran den feminina delen av befolkningen ar mer flexibel, om man skall uttrycka det diplomatiskt.
Eller som Pablos flickvan sa:
- "Machism is not always something negative..."

Man orkade inte riktigt fortsatta diskussionen. Man far ta in, sortera och bearbeta de intryck som kommer langs var krokiga vag. Lat oss saga att vi pa den har punkten i alla fall inte riktigt ar villiga att ta seden dit vi kommit.

Etiketter:

11 kommentarer:

Blogger Sara sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

11 november 2008 kl. 12:28  
Blogger Sara sa...

TACK för den fina skäggrapporten!
Sebbes var ju ett skägg medan ditt mest var fjun, men rött fjun, vilket kanske uppväger liiiite!

Kram!

11 november 2008 kl. 12:30  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker ditt skägg är gulligt.
Det är bra att ni inte annamar ett allt för machotänk,jättebra:)

Puss puss puss

11 november 2008 kl. 13:07  
Blogger Erik sa...

Och fjun jag är stolt över! Han har ju fasen tre veckors försprång. Jag inbillar mig att det är därför han har mer iaf:)

11 november 2008 kl. 16:12  
Blogger Sara sa...

OK!
Såklart kommer ditt skägg och din mustasch se ut som Sebbes om tre veckor. Åf kårs.
<3

12 november 2008 kl. 13:16  
Blogger Tjutberg sa...

Det där om machismon tog sin början i mammas fotbollsspelande. Mest det att hon är över 50 etc. Pablos flickvän tyckte helt enkelt att vi var för openminded som hon sa.
Tja, någon gång ska man ju höra det från en tjej också...

12 november 2008 kl. 14:11  
Anonymous Anonym sa...

Apropå behåring: En annan är ju så gammal att det inte förvånar om det växer grå mossa lite här och där, men jag håller det kort! Med tanke på era övningar/strapatser bör ni väl se upp så ni inte riskerar att snubbla på skäggen om ni snabbt skulle behöva sätta er i säkerhet för exvis ilskna bältor eller myrkottar (det senare dock av gammalt ett av mina favoritdjur från realskolans biologibok)! När viss längd uppnåtts kan hakprydnaden lämpligen flätas och sedan viras ett passande antal varv runt nacken, varvid denna skyddas från solbränna och insktsstick.
Ett utrustningstips: Jag brukar ha en sudd Edet i fickan - bra att snyta sig i oavsett ände/ända (kan utbytas mot pappersservetter som norpas på något mathak).
Ha det kul men på ett så säkert sätt som möjligt!
Pappa

12 november 2008 kl. 14:53  
Anonymous Anonym sa...

Hur var det för övrigt detta med att ni befinner i Brasilien - hade för mig att ni inte ämnade er dit. Ändrade planer?!
Pappa igen

12 november 2008 kl. 14:57  
Blogger Erik sa...

Ang. Edet så är det ur nöden minnen skapas, jag lär i verje fall påminnas om min bristande karaktär och bältorna varje gång jag, på ett eller annat sätt, torkar mig med min stympade handduk..

Ang. Brasilien så blev det bara en liten oplanerad detour på sisådär tio timmar. Förmodligen är vi tillbaka i Argentina redan på fredag för vidare färd söderut. Av erfarenhet vet jag dock att det dumt att säga för mycket. Imorrn kanske det heter att vi stannar i två månader.

12 november 2008 kl. 15:15  
Blogger Sara sa...

Eller....
.... så kan skäggen användas istället för Edet. Jfr. tupén i KOPPS. Om de blir tillräckligt långa det vill säga!!!

13 november 2008 kl. 00:39  
Blogger Sara sa...

För säkerhets skull lägger jag in denna enastående förebild även hos dig;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3775926.ab

Nu vet du också vad vi förväntar oss i april....

14 november 2008 kl. 12:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida