tisdag 25 november 2008

Det kommer tyvärr inte finnas någon möjlighet att åka trådbuss...

Knappa tio dagar har gått sedan det senaste inlägget, och den första riktiga perioden av bristande dokumentationsentusiasm har lagt sig. Likaså har min manliga-motsvarigheten-till-att-föda-barn-förkylning hostats ut i evigheten, bort från mina stärkta lemmar.

Som ni förstår är det en hel del som har skett och en hel del att avhandla, så det får bli så att jag tar vid där Sebastians senaste inlägg slutade.
Efter en händelserik resa från Porto Alegre hamnade vi så i Cordoba, beläget centralt i de norra delarna av Argentina. I skrivande stund är vi här igen efter att ha spenderat helgen hos våra vänner Palmer, Santi och Carolina i Rosario. Jag måste säga att man, när man kommer tillbaka känner sig hemma, trots de katter som man tidigare förbannat, och trots de klart osunda vanor som man till viss del adopterar. Framförallt är det staden som vi fattat tycke för. Både jag och Sebbe är överens om att om man kommit till ett lite mer ordnat hosting-hushåll, som till exempel Ale och Gonzalos (Montevideo) eller Alexandres (Porto Alegre), i en stad som denna, hade det varit bra mycket svårare att förmå sig att resa vidare.
På lördagen gick vi på något som skall vara sydamerikas (källa ej tillförlitlig) största klubb. kostateras kan att det i alla fall var det största jag har varit på, och förmodligen kommer sätta min fot i. En något bristande entusiasm från min sida på grund av sjukan blev dock en liten spoiler men allteftersom dryck intogs steg humöret.

Tillsammans med oss i den mcyekt lilla trean i Rosario bodde förutom vi och de tre värdarna, två ytterligare soffsurfare och tre vänner till "familjen" som nyligen blivit vräkta. Umgicks en hel del med de två andra utlänningarna Kieran och Diana som fattat tycke för varandra och slagit följe. Jag pratade ganska mycket med Diana som verkade sådär halvglad med att känna sig tvungen att resa med sin nyfunne vän. Det ursprungliga motivet med hennes resa var att följa sin förre pojkväns sista önskan och sprida dennes aska i de chilenska bergen. Han hade gått bort i cancer trettiofyra år gammal, och närvaron av den irlänska jättebebisen Kieran gjorde inte saken vidare högtidlig.

Så, Cordoba!
En härligt ungdomlig studentstad med universitet och fina promenadstråk. Stadskärnan är uppbyggd kring ett gågatecentrum där det alltid är liv och rörelse. Min dröm sedan tidigare har varit att göra något liknande med Stockholm och faktum är att, som Claudio berättade, idén är ganska ung även i Cordoba. En plan har utarbetats för att var eller vartannat år stänga av gatstump efter gatstump för att tillslut ha ett helt centrum för fotgängare. Stockholm nästa? Jag och Sebbe har som bekant en hel del tid för att utarbeta visioner på alla möjliga plan och de flesta kan nog betraktas som flum, men hur låter inte det här, tillsammans med trådbusstrafik och en mäktig vinterträdgård ovanpå slussen?

Jag har nu också hunnit ta mig in ett hundratal sidor i The Chock Doctrine och jag är chockad, inte förvånad, men chockad.
Jag måste säga att jag till en början störde mig på de subjektiva Michael-Moore-journalistiska dragen i sättet på vilket den är skriven, men när man lär sig att bortse ifrån det är faktan som kommer upp enormt frustrerande. Och då inte minst det faktum att man under sin skolgång aldrig fått reda på ett jävla jota. Det är dags för revolution! Inför det stundande valet av utbildning och yrke så bubblar läroboksförfattare upp som klart tänkbart. Jag tror att Sebbe, i sin frustration, är inne på något liknande, så varför inte lämna platserna som medförfattare öppna, till våra kunniga fäder att fylla. Pappa, vad säger du?

Och så nu till sist lite porr att fylla ensamheten med. När längtan blir för stor och inte ens bilderna på Sandra på facebook kan hålla de inre demonerna stången, har jag ett knep. Titta och njut.

Etiketter: ,

12 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Härligt att höra ifrån dig igen och att du verkar ha ridit ut din förkylning.
Det verkar som om Argentina hittills är det som ni tycker bäst om. Lite konstigt att du har det så jättevarmt och vi härhemma skottar snö och får gå med dunjackor för att hålla oss varma.
Din våta dröm är förhoppningsvis numera torr efter ett antal dagar i garaget.
Dina visioner om Stockholm verkar inte så dumma alls! Det är kanske något sånt du skulle hålla på med. Nya idéer kan nog behövas så länge det inte handlar om att riva gamla befintliga hus.
Hoppas ni får en bra resa ner mot kylan!
Kramar från mamma!
Första advent ska hela Åkerfamiljen med barn och barnbarn komma hit och det känns jättekul.

25 november 2008 kl. 11:57  
Blogger Sara sa...

Jämför du Sandra med en riktigt risig bil???
Sandra, du är finare än så!!

25 november 2008 kl. 14:01  
Anonymous Anonym sa...

Mycket läsvärt denna gång också! Man blir lite småsugen på att se Argentina, hur det nu skulle gå till; går det pancho-resor dit??
Fast jätteklubben skulle nog bara göra mig förvirrad (har ju en gång fått omdömet av en danspartner att jag var den första hon träffat på som bara dansade med överkroppen!).
Detta med läroböcker diskuterar jag gärna vidare med er (ni är ju båda utomordentligt skickliga på att uttrycka er inkl. förmedla erfarenheter på ett initierat och medryckande sätt) - där finns en del att göra råkar jag veta av egen erfarenhet: i slutet av min lärartjänstgöring i början på åttitalet kände jag mig tvungen att i stort skippa SO-böckerna till förmån för dagstidningar och tidskrifter i kombination med kartböcker och uppslagsverk (på den tiden visste vi inget om vad som komma skulle i form av internet).
Ta väl hand om er!
Pappa (ivrigt spanande efter kommande inlägg från andra sidan oceanen)

25 november 2008 kl. 15:06  
Anonymous Anonym sa...

Jo läroböcker kanske behövs, men det finns ju mycket också, kanske för mycket, inte minst på nätet, men även i biblioteken. Men den stora grejen vore väl att hitta saker som får ungar MOTIVERADE, nyfikna eller ev. förbannade. Då skriver dom sina egna läroböcker, läs kunskapsbank, fortare och bättre än ni hinner skedmata dom med ev egna alster.

MEN - exakt vad i Klein är det som förbluffar er så? Måste nästan läsa för att hänga med. /Pappa Thomas

26 november 2008 kl. 16:00  
Anonymous Anonym sa...

Jag bara måste fråga; hon Diana, skulle hon sprida askan i Chilenska bergen, men nu befinner sig Argentina. Är askan med? /Thomas

28 november 2008 kl. 15:28  
Blogger Erik sa...

Ang. Klein så är det nog inte så mycket hur hon skriver som om vad. Att vår generation är matad med historieundervisning som enbart behandlar andra världskriget är ju knappast någon hemlighet, men att det var så illa som det var här i Sydamerika så sent som på åttiotalet (statliga, systematiskt arangerade kidnappningar, tortyr etc.), och anledningarna till detta, är skrämmande. Att sedan samma metoder och ursäkter till att starta konfliker är på tapeten idag får en att undra om man någon gång kommer att lära av sina misstag. Jag tror att bara det faktum att folk (läs åttiotalister och yngre) skulle veta om det är en bra bit på väg.

Sen så är det oerhört intressant att läsa om bakgrunden till olika konflikter. Precis som man knappast kan klandra Gavrilio Princip för första världskriget, så är bakgrunden till dagens konflikter bra mycket mer än det som lärs ut, inte minst att kung Mammon spelar en bra mycket större roll än vad jag trodde.

Läs boken!

Och ja... Askan är med...:)

Kramar

28 november 2008 kl. 17:06  
Blogger Tjutberg sa...

haha! sandra < gammal 40-taggare!
den måste svida... dessutom lär den ha reservdelar, inte av silikon eller botox men crom kanske...
Jag tycker den var hård...
nu ska jag äta för första gången sedan frukost (kl är 00:20) så hej då.

28 november 2008 kl. 18:20  
Anonymous Anonym sa...

Kan inte jag få den inbundna versionen när jag fyller år erik?

3 december 2008 kl. 00:51  
Anonymous Anonym sa...

/Malin

3 december 2008 kl. 00:52  
Blogger Sara sa...

Den inbundna versionen av Erik, eller??? Förklara dig, Malin..
Men visst, vill du ha Erik, inbunden kan jag gärna binda in honom åt dig! Snel hest!

Och Erik,
Nu börjar det VERKLIGEN bli dags att skriva ett ord eller två...
Räkneverket på antalet besökare tickar troget på men inte faan skriver du nåt nytt! Ge massan det massan vill ha!

4 december 2008 kl. 10:00  
Blogger Sara sa...

Hej, det är Dala hur mår du?

4 december 2008 kl. 10:46  
Blogger Malin sa...

Erik du måste förklara vad det står i den där boken. Annars hamnar det på min lott att göra mig till åtlöje för min okunnighet genom att fråga här... tänk på det till nästa gång!

Vad handlar boken om?

:) Kram

11 december 2008 kl. 12:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida